donderdag 2 mei 2019

Dag 8: St. Mihiel-Verdun-Stenay

Beste volgers,

Na een goed ontbijtje , exact om 09.00 uur vertrokken.
Het weer bewolkt en een temperatuur van 7 graden. Het zou in loop van de dag gaan regenen.
Inmiddels met 2 fietsers contact gemaakt , die hetzelfde traject afleggen, namelijk Dick en Piet Walraven uit Zuid-Holland. Gisteren gezamenlijk gegeten in St. Mihiel.
Het traject van gisteren eindigt in Verdun, dan volgt het traject Verdun - Sedan.
Dus vandaag met ons drietjes onderweg  en het ging lekker. Je kon vandaag al merken dat het stroomafwaarts ging met de maas maar ook op de weg. Dus vandaag gelukkig niet zulke stijgingen als gisteren. Bij de Lidle wat proviand ingeslagen voor onderweg. De afstand naar Verdun 40 km.
Onderweg bij een bakker koffie genomen, de vrouw had eigenlijk geen koffie maar wilde voor ons wel 3 koppen maken, helaas niet van hoge kwaliteit, maar niet zo nauw kijken of proeven.
Tegen de middag arriveerden we in Verdun , wegens drukte in de stad doorgereden en geen bezichtingen gedaan.
Na de stad in een dorpje op een bankie pauze genomen en het proviand van de Lidle opgegeten.
Weer verder naar Dun sur Meuse, daar had ik gisteren geprobeerd onderdak te krijgen via vrienden van de fiets, echter kreeg vanmorgen bericht dat zij alle kamers bezet hadden.
Dus  onderdak zoeken in Dun sur Meuse in een cafe waar we tevens enkele  consumpties tot ons  namen. We besloten tot Stenay door te fietsen circa 15 km. Een kamer reserveren was nog steeds niet gelukt. In Stenay aangekomen op zoek naar een cafeetje of bar echter geen enkele open , ook geen hotel. Alles in deze stad bleeek vergane glorie. Wat gebeurd het begon heftig te regenen en konden in een galerei wat schuilen.
Met drieën gegoogled, echter geen resultaat.Een motel ging om 19.00 open dus moesten wij nog 2 uur buiten staan, en daar hadden wij niet direct zin in.
Na een half uur stopte het met regenen en ik stelde voor laat ons eerst wat eten dan duurt het wachten tot 7 niet te lang en je bent bezig. Het restaurant bleek gesloten, maar er bleek ook een B&B bij te behoren. De eigenaar had ons al gezien en kwam naar buiten en bleek ook nog een nederlander te zijn. Hij zag gelijk wat de bedoeling was, echter deelde direct mede , ik zit al vol.
Maar hij dacht met ons mee en kwam op het idee dat een nederlandse een dorpje verder ook een B&B exploiteert en stelde voor deze mevrouw voor ons te bellen.
We hadden geluk ,de mevrouw had plek voor 3 mannen. Zij was kunstenares en heel enthousiast.
Ik had natuurlijk de pech een kamer te moeten nemen en de 2 broers konden delen.
Maar wij hadden onderdak daar ging het tenslotte om en even niet maar de prijs kijken.
Een voordeel was er wel ,we konden een homemade spaghetti mee eten, uiteraard tegen betaling.
Het voordeel je hoeft nergens meer naar toe.

De B&B een oud herenhuis met veel kamers vol kunst en muziekinstrumenten waarvan foto
Na een douche ,ben ik maar mijn blog gaan schrijven, als tijd opvulling tot het eten klaar is.
De blog is naar mijn idee af, verder geen bijzonderheden. Morgen rijden we richting Sedan en waarschijnlijk de belgische grens over, dus het schiet al lekker op.
Tot morgen

1. Voor morgen weer een lekkere fietsdag met je fiets maatjes en dan een keer hopen dat je het droog houdt en beetje warmer mag ook.
    Succes

2. Dag Frans. Wanneer komen de laatste verhaaltjes? Vriendelijke groet, Dick uit Zuid-Holland.