woensdag 23 april 2014

1e dag Naar Wattenscheid

Hallo Volgers,

Op moment van schrijven van deze blog verzadigd van een overheerlijke lasagne bereid door Bernhard waarover later meer.
Vanmorgen klokslag 08.30 uur vertrokken uit Haelen met mijn fietsvriend Huub alom bekend.







Huub vergezeld mij tot de plaats Wankum waar een koffie met een overheerlijke Schnecke* hebben geconsumeerd.(soort koffiebroodje met rozijnen) daarna afscheid met tranen en alleen verder.





in Kessel - Eik nam buurman William nog even afscheid door een toeter en zwaai heel attent.
Nu verder richting Wattenscheid?
Tot Duisburg alles prima verlopen vandaag geen navigatie dus borden fietsen.
Het Ruhrgebied zijn een groot aantal steden welke in elkaar overlopen hetgeen het zeer moeilijk maakt om doorheen te rijden.
Het begint bij Duisburg, Oberhausen,Mülheim,Essen,Geilenkirchen,Bottrop en ga zo maar door.
In Essen aangekomen en de weg gevraagd naar Wattenscheid en kreeg direct te horen wat wat scheid " kenne ich nicht, immer gerade aus. Dus zo gezegd zo gedaan altijd maar rechtdoor. Echter na bijna 2 uur door Essen te hebben gefietst en het idee had op dezelfde plaats te zijn geweest heb ik de vader van Bernhard gebeld en gevraagd kom mij uit mijn lijden verlossen.
Deze is mij tegengekomen en mij naar Wattenscheid geloodst ,Wattenscheid is een onderdeel van Bochum. Het Ruhrgebiet is een grote pot en daarom zeggen we ook wel Ruhrpot.
Bernhard had alles klaar gezet met aanwijzigingen zodat ik een lekkere lasagne in de oven kon zetten.Bernhard had namelijk middagdienst tot 22.00 uur echter voor alles gezord. Zelfs het pilsje was aanwezig.
Na het eten ben ik met de vader van Bernhard door Wattenscheid gewandeld die mij de bezienswaardigheden van stad heeft laten zien zoals de kerk gebouwd van zandsteen iets zoals bij ons mergel.Verder de mijn geschiedenis alleen al in Wattenscheid waren 5 kolen mijnen.Hoe is steenkool ontdekt, heel simpel lees:
Een herder doofde zijn vuur met stenen echter s'morgens brandde zijn vuur nog ,vreemd dacht hij stenen die branden.Deze steen lag bijna aan de oppervlakte later zijn tot zelfs 1000 meter diepte gegaan om steenkool te winnen.





Dit is een standbeeld in Essen ter ere van de mijnwerkers.
Op dit moment komt Bernhard binnen zodat ik van alles heb te bespreken en sluit nu af en tot morgen.

Groetjes
Frans


Geen opmerkingen:

Een reactie posten