zondag 26 april 2015

Dag 6 Den Burg Texel-Den Helder-Sexbierum

Hallo Volgers,

Inmiddels is het al ruim over elven en moet nog beginnen aan mijn blog.
Alles heeft natuurlijk zijn reden.
Mijn reden was dat ik mooie gesprekken hebt gevoerd met mijn gastvrouw over alle uiteenlopende zaken.
Vanmorgen om 08.45 uur vertrokken uit Den Burg Texel ,dit stadje ligt ongeveer 8 km verwijderd van de veerboot.

Toen ik de aanmeer steiger naderde zag ik de veerboot net buitengaats vertrekken, dus wachten tot 10.00 uur want hij vertrekt elk heel uur en het is nu 09.06 uur.
In de wachtruimte heb ik mijn regenkleding aangetrokken zodat ik dat aan de overzijde niet moest doen.Het regende wel geen pijpenstelen wel genoeg om nat te worden.
Vanuit Den Helder richting Den Oever de noordelijkste plaats van de provincie Noord-Holland. Een saai eind van een kleine 30 km en dan begint de afsluitdijk een nog saaier stuk van 32 km tot Zurich.
Tot Den Oever had ik een beetje zijwind tegen echter op de afsluitdijk vol tegen.

Dat was afzien bij gemiddelde snelheid van 15 km was je ruim 2 uur bezig om de bewoonde wereld weer te zien dan alleen voorbij razende auto e.d. en natuurlijk het IJsselmeer en de Waddenzee.
Op een rustpunt de inwendige mens voorzien want ik was een beetje uitgewoond en de motor had nieuwe brandstof nodig ondanks een voortreffelijk ontbijt in de Stayokay.
Nog even tussendoor ik had 2 kamergenoten gelukkig geen mannen die een geluid produceren waardoor je niet kan slapen. Een van de mannen deed aan formatie springen en wachtende op goed weer zodat het vliegtuig omhoog kon.
De andere was een Rus die voor zijn plezier op het eiland verbleef dus een heel divers gezelschap.
In Zurich heeft uiteraard niets te maken met de Zwitserse stad Zürich echter in het dorpje was een cafe waar ik een kop koffie wilde gebruiken.

Echter dat ging niet omdat de eigenaar Tjerk vandaag 50 werd had hij de tent gesloten. Dus verder naar Harlingen in dit stadje moest ik weer een foto maken deze keer van de "Stenen Man " . Na de foto maken bereikte ik de haven van Harlingen met zijn oude vrachtschepen waarvan foto's ( volgen nog).
In het stadje een bakker opgezocht met koffiegelegenheid en mij verwent met koffie met gebak.
Intussen ben ik adressen gaan bellen van vrienden op de fiets want ik wilde Harlingen als Eindpunt vandaag maken. Echter dat viel tegen na zes adressen gebeld te hebben geen resultaat.
Een volgende dorp heet Sexbierum dus daarheen gebeld en kreeg inderdaad een mevrouw aan de lijn die me onderdak kon geven.Dit dorp ligt ongeveer 8 á 9 km van Harlingen.
R
In Sexbierum aangekomen werd ik ontvangen door mevrouw Fokkema met koffie en koek.
Een zoon van mevrouw was ook aanwezigen vertelde nog een mooie anekdote over het dorp dat het niet alleen over sex bier en rum ging maar dat naam een andere oorsprong had. Wel had het dorp in het blaadje Aktueel een leuke waardering over dorpen en steden met aparte namen en toevoegingen.
In dit dorp was het mevrouw Fokkema uit Sexbierum en laat mij het treffen dat ik bij deze mevrouw gast mag zijn.
Morgen gaat het verder richting Groningen circa 125 km maar ga nu slapen want het is bijna morgen 23.55 uur.

tot morgen
Frans


- Posted using BlogPress from my iPad

Location:Sexbierum

1 opmerking:

  1. Hoi Frans,
    Zo te lezen gaat het goed alleen het weer werkt niet echt mee.
    Hoe is de temperatuur in het noorden van het land.
    Hier is het nogal koud en somber, We blijven hopen op beter weer voor jouw en ook een beetje voor ons zelf.
    Wat een gezeur over het weer hè, maar ik weet ook niet zo veel te schrijven.

    We wensen je nog veel succes en fiets plezier.
    Groetjes Henk en Maria

    BeantwoordenVerwijderen