maandag 20 juni 2016

Châtonnay-Chabeuil 100 km+ 30

Vandaag is mijn blog iets later dan gewoonlijk en met reden.
In mijn caravan verblijf bij camping á la ferme werd ik door de plaatselijke haan al om 5 uur gewekt
Het gekukuleku hield niet meer op tot 06.30 uur en ben maar opgestaan.
Het zag er buiten niet fraai uit een zeer bewolkte hemel, ik ben intussen wat gewend.
Om 07.30 uur was ik start klaar en vertrokken ,een uur eerder dan normaal.
Naar beneden want de camping ligt 3 km buiten Châtonnay richting Lieudieu(plaats van god) echter wat brengt dit " direct een col van 2 km à 9 %  " dus direct poot aan spelen. Ik had me voorgenomen bij elke splitsing en kruising goed op te letten en routeboekje goed te volgen.
De eerste 40 km ging het voortreffelijk. In Hauterives ging ik weer door vragen in de fout , waardoor ik 25 km extra aan mijn broek kreeg. Het ging zo lekker vandaag met wind in de rug, weer terug met wind tegen. Ik dacht vandaag een beetje berg af  en wind mee te rijden echter de wind bleef meestal wel in mijn voordeel echter berg op niet. Ik denk vandaag wel een 20 tal Slingerbergjes gedaan te hebben wel vaak iets langer. Wie de Slingerberg in Geulle kent ,weet war ikk gedaan heb. In Bathernay ben ik door mijn drinken heen en bovenop klim zie ik mensen, het blijken allemaal gastarbeiders te zijn .alle nationaliteiten zoals polen,tjechen,oekraieners en portugezen. Ze zijn zeer gastvrij en vriendelijk,Het  is zondag en zitten zich een stuk in de kraag te drinken. Ik krijg 2 liter water en kan weer vooruit.

Verder richting  St. Donats/l'Herbasse terwijl mijn fiets steeds ergere geluiden maakt, hetgeen ik al een paar dagen hoor echter steeds harder. DIverse. keren gestopt ,waar komt het geluid vandaan.
Ik vermoed uit de trapas of pion ,dit geluid alleen als ik daal en mijn trapbeweging stil houd.
Gisteravond nog alles een keer gescheckt maar niet vreemds gezien voor een leek.
Ik ga op goed geluk door ,als hij in soep moet draaien dan gebeurd het toch.

Slechts een paar foto's  gemaakt , ik bevind mij in de Drome een zeer mooi landschap met veel klimmen zoals ik al eerder vermelde.
In  Roman-sur--Isère aangekomen ga ik bij het station zitten op een bankje en nuttig enkele croisantjes en een pain du chocolat alvorens verder te gaan richting Bourgde-Peage. In BdP aangekomeneven de weg zoeken naar Chabeuil zoeken. Dze plaats ken ik van 20 jaar geleden omdat we met ons gezin hier al met de caravan hebben gestaan bij camping á la ferme  les rosiers. Zodoende  deze plaats gekozen voor overnachting. Het is inmiddels 17.15 uur  in de super koop ik cola en een fles wijn voor vanavond in de chambre d'hotes of hotel.
Wel moet ik nog vertellen dat het weer vanmiddag  aanzienlijk beter is geworden ondanks donkere wolken en heb ik geen drup gezien of gevoeld .Mag ik eens een beetje geluk hebben.
Nu op zoek naar slaapgelegenheid en dat blijkt geen gemakkelijke opgave. Hotel fermé,chambre d'hotes   opgeheven. Naar een andere plaats 5 km verder, ook geen succes. Inmiddels is het al 18.30 uur en rij weer een andere richting verder van mijn route.
Ik kom een jogger tegen en vraag naar slaapplek ,hij zegt hier in de buurt is niets dan moet je naar Valence. Het is slechts 15 km zegt hij, och ja dat ook nog erbij terwijl mijn fiets steeds erger geluid begint te maken en nog nauweliijks goed ronddraait.
Het is inmiddels na zeven als ik bij station Valence aankom. De twijfel slaat toe, wat moet ik een hotel zoeken en morgen naar een fietsenmaker zoeken.
Ik heb nog 250 km voor de boeg en er al 1250 km opzitten en een opgever ben ik in principe niet.
Daarbij komen nog wat lichamelijke problemen zoals knie en zitvlak. Ik ga Maud bellen die in Vias verblijft en vraag hoever is het rijden van Vias naar Avignon, dit blijkt 130 km te zijn.
Met pijn in mijn hart besluit ik de trein te nemen naar Avignon en Ed partner van Maud komt mij op halen. De trein komt om 21.00 uur aan  in Avignon en Ed arriveert om 22.00 uur. Intussen fiets uit  trein en probeer de uitgang te vinden. Van perron 2 maar 1 en uitgang wordt een  martelgamg.
Via lift gaat niet fiets te groot ,dan via trap, een fransoos helpt mee dragen, gelukt. Vervolgens naar trap 2 . Niemand in de buurt en probeer het via de roltrap. Ik zet mijn fiets erop echter deze is achter topzwaar en ik maak een smak met fiets en al lig onder op de vloer. Toen zagen mensen het ,verder bekommerde zilch niemand om mij. Ik had me behoorlijk bezeerd aan mijn zitvlak.Gelukkig kwamen een aantal engelese meiden welke mij hielpen de fiets naar boven te transporteren. Many thanks grils for you help , op mijn engels. Buiten het station een beetje op verhaal aan het komen na hetgeen was gebeurd dat  mij fataal had kunnen worden omdat roltrap doordraait, gelukkig was ik pas trede 5.
Weer geluk gehad, ik heb niet alleen ige,uk n de liefde maar ook in het toeval echter met het spel zoals lotto of staatslot wil het niet lukken. Maar wat is belangrijker ,gezondheid  en  plezier buiten lu xe.
De eerste keer dat ik op geef , 250 km voor de streep dat doet nog meer pijn dan mijn zit vlak blessiure.
Beste volgers ik hoop niet dat jullie in mij zijn teleurgesteld.Mijn excuse hiervoor ,ik had liever die 250 km  per fiets afgelegd.
De combinatie van fietspech en lichamalijke problemen hebben mij tot dit besluit doen komen.
Helaas, mag ik zeggen " een beetje overmacht" 
Om 23.30 uur in Vias aangekomen. Een lekkere douce ,een wijntje, de wereld ziet er weer beter uit.
Even afsluiten tot later., deze blog helas geschreven zonder lees bril,.
Tevens  mijn excuses voor schrijfstij ,komma's en punten zijn,e soms vreemd en een taalfout hebik over het hoofd gezien wegens gebrek aan de leesbril.
Frans




3 opmerkingen:

  1. Hallo Frans,

    Wat een verhaal deze tocht naar Zuid-Frankrijk.Er is je niet veel bespaard gebleven.Opgeven is het laatste wat jou kan overkomen. Helaas ook voor ons einde verhaal.
    We hebben iedere dag mee kunnen genieten van jouw belevenissen. Nog een paar fijne dagen in Frankrijk en tot gauw.

    Gr. Marjan en Har

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans, ik kan me goed voorstellen dat je er de pijp aan maarten hebt gegeven. Maar petje af voor de prestatie die geleverd hebt. Geniet nu maar lekker in Zuid Frankrijk met Maud, Ed en je kleinkinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Frans, ik kan me goed voorstellen dat je er de pijp aan maarten hebt gegeven. Maar petje af voor de prestatie die geleverd hebt. Geniet nu maar lekker in Zuid Frankrijk met Maud, Ed en je kleinkinderen

    BeantwoordenVerwijderen