vrijdag 17 juni 2016

Marnay-Fay-en-Montagne 80 km

In Marnay ontmoed ik Ad Kompagne op het pleintje  nadat ik de camping had bezocht.
Fermé wegens wateroverlast foto's hebben jullie gisteren gezien.
Ad logeert op het plein in het hotel ,moet je ook doen en eten kun je om 19.00 uur .
Gauw naar binnen voor een kamer en eten te reserveren. Avec plaisir zei barvrouw en gaf direct de sleutel en wees de stalling voor de fiets.
Het is echt een gedateerd hotelletje maar is ook niet zo duur als een paar dagen geleden in Lunéville.
Na een lekkere douche ga ik ook naar het pleintje waar Ad zit op een bankje te bellen. We wisselen over en weer wat bijzonderheden omtrent de reis. AD is werkzaam op de Universiteit Utrecht.
Zo ziet hij eruit voor vertrek vandaag.
We nemen het diner gezamenlijk en spreken de gang van zaken af voor morgen. Vanavond moet Frankrijk voetballen dus de barvrouw wil kijken zodat we naar onze kamers gaan.Op de kamer is ook tv echter ik moest nog mijn blog schrijven.
Om zeven rammelt de wekker en begin met het persoonlijk toilet en daarna mijn spullen in te  pakken.
Even voor achten hangt alles aan de fiets en staat klaar voor vertrek. Om 08.00uur is petit dejeuner.
Om 09.45 uur vertrekken we gezamenlijk en mijn navigatie werkt weer, dus ik hoef niet meer strak op het routeboekje te passen en een maat bij mij wat kan er misgaan !!!!!!!!!!!!
Na 15 km krijgt Ad pech een kapotte spaak en zegt fiets maar door ,ik zet even er een nieuwe in.
Ik zeg tegen hem het kalm aan te doen omdat ik St. Vit inkopen en bankzaken wil doen. In eens is Ad weer bij me en zegt dat hij besloten heeft de trein te nemen naar Dion want riskeert het niet zonder spaken verder te rijden en weg is hij omdat de trein om 10.10 uur vertrekt en zegt ik bel je nog.
Na inkopen ga ik mijn weg vervolgen en het gaat helemaal mis, mijn navigatie stuurt mij steeds een zelfde weg in en kom steeds op zelfde punt uit. Dus vragen een mevrouw is zeer behulzaam en legt e.a. uit. Echter raadpleeg ook mijn routeboek en volg die aanwijzing omdat de weg die de mevrouw me wees de navigatie steeds melding maakt ,neem een U-bocht is gelijk aan omkeren.
Volgens het routeboek kom ik aan een weg waar wegwerkzaamheden worden uitgevoerd, neem een devitation. De navigatie op hol en het routeboekje ook.
Deze hele grap kost mij 2 uur en geen meter op geschoten, balen en nog eens balen en menig schutting woord gebruikt. Uiteindelijk dacht ik de goede route weer opgepakt te hebben ging het weer fout in Liesle. Ik kwam zelfs stukken op de route nat. En dit is levensgevaarlijk met die vrachtauto's.
Ik heb vandaag een engel op mijn schouder gehad want het ging bijna 2 keer mis of ze hadden mij te pletter gereden.In Arc-et-Senans raak ik spoor weer bijster en kom weer op een route Nat. Ik durf op een gegeven moment niet meer verder en keer om tot een zijweggetje.Ik ben mijn leven nog niet moe.
Het weggetje wat ik insla geeft geen aanwijzing aan waar naar toe slechts een naam van een wijngoed. Er komt een auto aan en ben zo brutaal dat ik midden op weg ga staan zodat hij moet stoppen. De man zegt omkeren en de route nat nemen naar Poligny , dat vind ik te gevaarlijk want die heb ik net verlaten. Het alternatief is een paar honderd meter verder links en maar rechtdoor. Tot mijn verbazing werkt in eens in Grozon weer de navigatie en zegt dat ik op het spoor zit en kom in Poligny vervolgens een klim van 5 km naar Plasne.
In Arbois ben ik in fout gegaan. Dit grapje heeft ook een uur gekost.
In Arc-et-Senan is op wens van de koning een Saline (fabriek) gebouwd om zout te winnen.
Heel mooie gebouwen een gebeuren rond het jaar 1773.
Foto is de ingang

Boven in Plasne moest ik nog wachten voor een boer die zijn koeien naar hun stal dreef, dus alle verkeer stapvoets  erachter tot aan zijn boerderij.
In een tuintje was een man zijn tuinmeubilair aan het verven hem vroeg om wat drinken want mijn bidon is leeg. Ik kreeg eerst 2 glazen koud water en een volle bidon. Ik dacht dat is een aardige fransoos gelijk vragen naar overnachtings mogelijheden in de buurt. Hij zei kom binnen dan gaan we zoeken op het internet en telefoonnummers in het routeboek. HIj heeft 3 chambre d'hotes gebeld echter allen waren bezet of gaven niet thuis. Iets afwijkend van de route 8 km was camping a la ferme.
De man belde op en kreeg de bevestiging dat ik kon komen, wees me de weg en nam afscheid met veel dankwoordjes.
Op de camping aangekomen werd ik begroet door boer en boerin zij haden ook een Auberge.
De lucht zag zwart en er hing een Uriage (onweer)

Zoek maar een plaats en je kunt douchen in een van de vakantiehuisjes.Toen dacht ik ,maar ik ga niet in de tent slapen met onweer en vroeg wat moet het kosten als ik een huisje overnacht. Goed zei hij voor de prijs van een chambre d'hotes. Wil je ook nog eten dan maak ik wat  voor jou. Om 7 uur brengt hij met vrouw en jeep een soort pizza maar dan iets anders ei, ham kaas en een bak sla en een toetje crême brulé en een eigen fromage voor vanavond bij de wijn .De wijn had ik nog in een plastic flesjes bewaard van gisteravond.Dat ga ik nu nutitgen "proost,santé"
Dit is mijn huidig verblijf en slaapplaats

Internet slecht boven op de berg misschien morgen beter, het slechte weer is er ook debet aan.
Ik kreeg net telefoontje van Jeanne op mijn 44ste trouwdag of ik het vergeten was, ja nee, ik heb hier geen bereik . Volgers tot morgen.
Mijn humeur is weer beter en  hopelijk heb ik morgen een goeie dag.

2 opmerkingen:

  1. Frans wat weer een pech met extra kilometers. En dat terwijl je aan route boekje 2 bent begonnen dat je meer geluk zou hebben. Als ik je blog lees heb je niet een engel maar wel 10 engelen op je schouders laat ze maar zitten misschien helpen ze je ook op de goede route te houden. Frans succes en groetjes uit Horn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans wat weer een pech met extra kilometers. En dat terwijl je aan route boekje 2 bent begonnen dat je meer geluk zou hebben. Als ik je blog lees heb je niet een engel maar wel 10 engelen op je schouders laat ze maar zitten misschien helpen ze je ook op de goede route te houden. Frans succes en groetjes uit Horn

    BeantwoordenVerwijderen