dinsdag 14 juni 2016

Lunéville-Bainville-aux-Saulus 75 km

Inmiddels is het bijna 20.00 uur als ik deze letters op de blog ga zetten.
De nacht in het hotel heeft wonderen verricht maar voor die prijs moet dat ook. Een bed waar je s'morgens niet uit kan , zo lekker zelfs alleen. Toch de wekker op 07.30 uur gezet want ik heb wat ruimte in verband met de reparatie van de fiets. De winkel annex reparatiewerkplaats gaat pas om 09.30 uur open. Dus alles op mijn gemak inpakken en de fiets startklaar maken.
Mijn keuze om gisteren door te rijden tot Lunéville is de juiste geweest zoals dadelijk blijkt bij de fietsenmaker.
Na het petit dejeuner ontbijt op z'n frans met nadruk op petit echter toch genoeg gehad door wat vaker iets te nemen. Opeens begint het te regenen en niet zo'n beetje, de receptie heeft mij uitgelegd waar de fietsenwinkel zich bevind en dat is buiten de stad tegenovergestelde richting waar ik naar toe moet. Regenkleding aan en desondanks maar even wachten tot de regen iets minder plenst.
Het blijft toch 45 minuten keihard regenen waar zelfs goede regenkleding niet tegen bestand is. Dus toch maar even schuilen bij het hotel.
Na de gedwongen pauze toch maar vertrokken ,het regent nog steeds. Tegen 09.45 uur kom ik bij de fietsenmaker aan. Ik vertel hem mijn probleem en hij zegt haal de fiets maar binnen.
Hij ziet direct wat er hand is en zegt ,je kunt blij zijn dat je tot hier gekomen bent, de trapper  staat op afbreken. De spd click trapper moet vernieuwd worden binnen en kwartier heeft hij er 2 nieuwe opgezet zodat de reis tenminste met een gerust gevoel kan worden voortgezet.
Ik blijf nog tot 10.30 uur in de winkel schuilen omdat het buiten hoost.
Het regent nog steeds ,dus toch maar vertrekken. Het worden vandaag geen 100 kilometer.
De wegen zijn hetzelfde als gisteren op en af ,ik verwens die rot klimmetjes inmiddels echter door fietsen in de regen . Op een droog moment heb ik toch nog een kiekje geschoten.

Aan de foto kun je zien hoe slecht het is bijna zwart.
Omstreeks 13.30 uur kom ik Charmes aan , en ga bij de Lidl inkopen doen voor de inwendige mens.
Daarna weer de aansluiting zoeken van het routeboekje want de navigatie werkt niet geeft alleen gps maar geen instructie van de route ,dus echt kijken om geen straat of bord te missen.
Dit is in de regen extra moeilijk zodat ik in Charmes even de weg kwijt ben, dus terug naar begin weer 30 minuten verloren tijd.
Inmiddels ben ik het departement Vosges/Saône ingereden en Lotharingen verlaten.
Maar de wegen blijven hetzelfde en klimmetjes alleen wat zwaarder.

Zo zien de riviertjes uit waar ik voorbij kom en dat zijn er veel.
In Bainville aangekomen is op een kruising een barretje open daar even wat gaan drinken en impassant
gevraagd of er in de buurt een gite is.
De barvrouw heeft zelfs een blad ophangen waar de gites opstaat. Twee kilometer verderop zegt ze.
Na het bedankje aan de barvrouw op zoek naar de gites.
Om 17.00 uur was ik er en werd ontvangen door een meisje welk deed oppassen want de patron is naar de stad maar komt pas tegen 18.30 uur terug.
Er was een kamer vrij dus wachten. De inkopen van vanmiddag ging ik nu pas nuttigen want in de regen is het niet prettig lunchen. Dus de wachttijd goed opgevuld met eten en praten met het meisje 17 jaar.
Ze kon alleen maar frans en akelig snel zodat ik niet alles begreep wat ze zei.
Tegen 18.45 uur kwam de patron ,een gezette vrouw voorbij de zestig volgens mijn schatting. Je mag in Frankrijk ook niet vragen naar de leeftijd tenzij je vraagt "hoe jong bent U "
Ze heeft de kamer in orde gebracht en om 19.15 stond ik onder een lekkere hete douche.
Dit is na een dag in de regen fietsen een wel bekome goedmakertje voor deze koude barre dag.
Nog even wat vertellen over Lunéville : een mooie stad met prachtige gebouwen net als Nancy de stad van koning Stanislas die Lotharingen in 1735 van zijn schoonzoon Lodewijk XV als troost in de schoot werd geworpen voor het feit dat de poolse troon aan zijn neus voorbij ging. Echter die Stanislas was meestal te vinden op zijn residentie in Lunéville "het Versailles van Lotharingen" . Wil je plaatjes zien van de stad stel ik voor het internet op te gaan. Ik heb er helaas geen tijd voor gehad.
Zo hebben jullie  ook nog een stukje geschiedenis via mijn blog.
Dus morgen moet er een langere rit worden gemaakt om de schade in te halen echter weer zal ook morgen weer twijfelachtig zijn?
Tot morgen



2 opmerkingen:

  1. Frans wat een pech en dan ook nog die rot regen de hele dag. Petje af wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg.
    We hopen van harte dat je vandaag meer geluk hebt met het weer en een zonnetje erbij zou mooi zijn.
    Succes en groetjes uit Horn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frans wat een pech en dan ook nog die rot regen de hele dag. Petje af wat een doorzettingsvermogen heb jij zeg.
    We hopen van harte dat je vandaag meer geluk hebt met het weer en een zonnetje erbij zou mooi zijn.
    Succes en groetjes uit Horn

    BeantwoordenVerwijderen