woensdag 16 mei 2012

Dag 18 16 mei

Hallo volgers,

Er zit weer een rit erop waarvan ik dacht dat hij heel zwaar zou en achteraf is het mij meegevallen.
Vanmorgen in Lacommande om 08.15 uur vertrokken na het ontbijt met Lino.
Gisteravond heb ik met Lino uitgebreid getafeld en het flesje wijn pater gemaakt.We hebben leuke gesprekken gevoerd in een mengelmoes van Frans-Engels en ook nog Duits.Lino is namelijk receptionist geweest in een hotel en spreek menige taal vloeiend.
Het was een goeie beslissing van mij om in Lacommande te overnachten want het is tot nu toe mijn beste nacht geweest wat betreft slapen voor diegene die en wat anders denken.
Het weer is vandaag geweldig nog een beetje aan de frisse kant s'morgens maar het zonnetje wordt deze sterker.
Tijdens het fietsen zie ik aan mijn linkerzijde de Pyreneeëncols en de met sneeuw bedekte toppen echter deze cols laat ik liggen.Vandaag ga via Oloron-St.Marie naar Frans Baskenland.Dat is volgens routeboek 70 km en met de kilometers voor Oloron maakt ik er vandaag een goeie 90 km.
Vandaag heb ik ook de eerste col genomen tenminste wat voor col doorgaat om niet mis te verstaan dat bergjes toen nu toe ook niet mals waren.Deze col heet "Col d'Osquich 5 km lang met 3 km aan 8% en rest tegen de5%.Ik wil erbij zeggen dat de overige kilometers niet vlak tenminste als jullie dat zouden denken.Na een aantal pauzes onderweg bereikte ik om 16.00 uur St.Jean-Pied-de-Port. Hier ben ik op zoek gegaan naar het bureau van St. Jaques.Hier werd ik prima geholpen en gelukkig trof ik de beheerster Dominique van La Maison Kaserna en had voor vanavond een plaats voor mij.Dit huis is geschonken door een mevrouw Kaserna aan de kathokieke kerk als zij het huis gebruiken voor pelgrims onderdak te verlenen.
Het wordt beheerd door Dominique en Jaques heel aardige mensen en een prima verzorgd onderkomen.In mijn kamer zijn 10 bedden met 2 gestapeld.
We zijn weer zeer gevarieerd ,Duits ,Frans Amerikaans en natuurlijk een Limburger.
Om 20.00 uur is eten of moet je binnen zijn en is er rust.
In eerste instantie laat ik het hierbij omdat ik deze blog al ga verzenden en maakt vanavond een vervolg over St. Jean-Pied-De-Port.




- Posted using BlogPress from my iPad








Kerkje in l'Hopital-St.Blaise













Location:St. Jean-Pied-De-Port

3 opmerkingen:

  1. Hoi Frans,

    Proficiat! Je staat voor de poort van de Camino, aan de voet van de Ibañeta. Vanuit deze pelgrimsverzamelplaats morgen de Pyreneeën over. Ik hoop dat je goed weer hebt, d.w.z. niet teveel zon en niet te warm. En dan Ola España. Buen Camino! Ultreya!

    Je supportersvereniging Afdeling Landgraaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Frans, hier hebben we effe op gewacht aan de voet van de pyrineeen.
    Proficiat, de baskische taal zal wel tegenvallen welkom in Navarra (goede wijn)
    wehopen dat je goed bovenkomt maar gezien je klimkunst zal dat wel lukken. Op de top effe uitrusten bjj de vele kruisjes in het gras en dan snel naar beneden naar bet grote klooster in Roncevalles. Daar zal beslist wel een bedje voor jouw zijn.
    Succes morgen ol Hemelvaarsdag, wij hebben een communicantje morgen, evy van onze Ruud.
    Toi toi toi in espana buen camino.
    Louis en Annemie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Frans,
    Geweldig dat je al zo ver bent gekomen!
    Ik heb momenteel de nieuwe ANWB wandelgids Spaanse St. Jacobsroute in huis, zodat ik je als het ware "op de voet" kan volgen. Geniet van het Spaanse avontuur!

    Buen Camino en hartelijke groeten uit Melick,

    Jacques Schulpen

    BeantwoordenVerwijderen